Only an administrator can add new users.

#StudijníSobota V/IIFYM (love)story III- Proč jsem během diety udělala pauzu

#StudijníSobota V/IIFYM (love)story III- Proč jsem během diety udělala pauzu

Hořká pravda Strava 2 komentáře by

Během diety (na začátku února myslím), která ještě pořád (!) trvá, jsem si udělala pauzu a navýšila kalorie.
Dneska bych chtěla probrat důvody, proč jsem to udělala, a proč taková pauza by někdy v budoucnu mohla mít benefity i pro vás!

Nejdřív mé subjektivní pocity: Dieta na začátku února již najížděla na pátý měsíc, a i když jsem psala již dva články (tady a tady) o tom, proč je vlastně celá sluníčková kytičková, sem tam nějaká ta menší krize přijít musí.
Teda ne že bych ji nějak vyhledávala, ale.. neuděláš nic prostě. Dlouhodobě nižší příjem než je výdej s přibývajícími starostmi ve škole.. Eňoňuňo neno.

A protože jsem si řekla, že do začátku dubna prostě tu dietu vydržím a protože jsem už v té době byla naprosto spoko s tím jak vypadám, rozhodla jsem si trochu polevit a na (více než) týden zvýšit kalorie.

Z fyziologického hlediska:

Kromě pochroumané dietářské psychiky bychom se ale na to měli podívat racionálně a odůvodnit si to se štítkem #science
Taková pauza má totiž i dost fyziologických benefitů!

Jak jsem mluvila v reverzní dietějeden z důvodů proč už nemáte tak rychlý metabolismus jako na začátku diety je prostě ten fakt, že jste menší, než na startovní čáře.
A ačkoliv si možná pár z vás myslí, že náš tělesný tuk (předpokládejme, že dieta je nastavená správně a většina ztráty je právě tuk a ne gainz) energii nespotřebovává, opak je pravdou. Potřebuje sice 3x méně energie než sval o stejné hmotnosti, ale i to se počítá.

Navíc je tu i určitá adaptabilita (v závislosti jak moc radikální dietu podstupujete) a všemožné změny v hladinách hormonů jako jsou hormony štítné žlázy, insulin, leptin, kortisol, testosteron, estrogen s progesteronem..

Tím, že na týden-dva zvednete kalorie (sacharidy převážně, cca 100-250S/den, v závislosti jak moc velký zvířata jste), většina z těchto hormonů se dostanou do hladiny normální .
Proč sacharidy? Leptin a hormony štítné žlázy (tyroxin a trijodthyronin) jsou citlivé na sacharidy. Tím, že zvýšíte kalorie, ale sacharidy necháte nízko si sice možná zlepšíte náladu s každou lžící arašídového másla, ale z hormonálního hlediska se nezregenerujete tak, jak byste potřebovali.
Nestačí jeden den refeed? Nestačí. Zařazuji je stejně každý týden, nicméně spíš z mentálního hlediska a ze špatné kvality spánku. Hormony se ale nevracejí okamžitě do normální hladiny, trvá jim to klidně i týden a může trvat i další týden, než začnou fungovat tak, jak by měli, kdybyste nedrželi dietu.

Pohlavní hormony během diety dostávají zabrat také. U mužů se to často projeví nízkým libidem, u žen ztrátu nebo nepravidelnou menstruaci. A s tím si zahrávat nechceš!

Dalším hormonem je kortisol, o něm jsem se bavila již v prvních dvou dílech. Kortisol může mít na svědomí nadměrné a dlouhodobé zadržování vody, kvůli které potom nevidíte výsledky několikatýdenní snahy (viz díl první).

V neposlední řadě benefitů této pauzy je energie na tréninku. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že se snižujícími kaloriemi mám menší a menší tendence se hýbat (což nemusí být vlasnost lemry líné ale prostě fakt, že tělo má míň a míň energie na fungování a nechce ji zbytečně plýtvat) a nebýt přesně daných tréninků s Kristýnkou a školního plavání, sem tam bych si polevila a radši bych doma válela šunky. A jelikož na ty tréninky teda dorazím, tělo mi to vrátí mnohdy příšerným výkonem v posilovně. Na začátku února jsem měla pomalu problém i se 70% maximálky na bench pressu, o tom že jsem se klepala se 40kg na čelním dřepu nemluvě. Extra sacharidy mi zase dodaly disciplínu a za mé výkony bolely mé ego zase o něco méně.

Psychika:

Položme si ruku na srdéčko, největší benefit to pro mě mělo psychický. I když v kombinaci s přerušovaným hladověním (respektive s tím, že mám královské večeře) mám pořád dost maker na společenské večeře, občasné cidery a podobně, dva týdny v podobě plusu 300-400kcal/den mi udělaly megadobře. Dva extra cidery, pořádná příloha, jedna ovesná kaše navíc, čtyři banány, půlka pomela denně? MŮŽE BÝT JEŽIŠI

V tu dobu jsem i naplánovala objet celou Hujerovic, takže benefit to mělo nejen pro psychiku mojí, ale i pro psychiku mojich babiček, co si spokojeně pokývávaly, jak hezky jim Blanička papá.

V neposlední řadě mi to dalo energii na dalších 8 týdnů diety, po dvou týdnech jsem se cítila FRESHAF a jelikož jsem postupovala s rozumem a kontrolovaně, váha se pořád točila kolem 52,5-53 kg.

Mohla jsem mít už touhle dobou míň? Možná. Ale nevím, jestli bych ten nápor spánkového deficitu, co mám teď když už jde do tuhého dlouhodobě vydržela (jop, už se mi trochu dietní krize objevuje). A navíc, jak jsem psala na začátku, jsem spoko s tím, jak teď vypadám moc. #selfloveislove

 

 

About author

Related articles

2 komentáře

  1. ted nevim, jestli jsem to pochopila správně, ale pokud mam problémy s T3 kvůli anorexii a nemam MS, mohl by mi pomoct zvýšený příjem sacharidů?

Leave a Comment

Napsat komentář