Only an administrator can add new users.

#StudijníSobota IV: Je lepší ubrat sacharidy nebo tuky? (Studie)

#StudijníSobota IV: Je lepší ubrat sacharidy nebo tuky? (Studie)

Hořká pravda Strava 4 komentáře by

Dotaz, který mám na stole dennodenně.

Ve 20. století se hlásalo přesvědčení, že tuk z vás udělá jednu velkou tukovou buňku, takže všechny potravinářské pulty světa se zaplnily nízkotučnými výrobky, zatímco teď je nepřítel numero uno sacharid a v době internetů, tabletů, mobilů a počítačů na každém rohu máme nutkání se vrátit k opicím na stromy nebo nechat si vytetovat na ruku ketogenic diet v červeném srdíčku.

Tyhle rozumbradový výkyvy mě moc nebaví. A naštěstí to ani nebavilo Dr. Kevina Halla z Institute of Diabetes a Digestive and Kidney Diseases (Pokud to máte rádi doslova přeložený, tak Institut Cukrovky a Zažívacích a Ledvinových Onemocnění, na mě je to až moc vizuální název asi) a společně se svým týmem se rozhodli tyto dva typy diet porovnat.

Výběr pacientů

Tým vybral 10 mužů a 9 žen, s BMI v průměru 36kg/m2 (nad 30 se už definuje jako obezita), nesměli mít v posledním půl roce větší váhové výkyvy jak 5kg, ženy nesměly být v menopauze, těhotné, kojící, nikdo nesměl mít nějaké závažnější fyzické onemocnění, nesměli brát léky co by mohli ovlivnit výsledky, bez potravinových alergií na jídlo nebo na lokální anestetika, žádní alkoholici, bez psychických problémů, poruch přijmu potravy nebo úmyslného vynechávání skupiny potravin (vegetariáni)

Prostředí

Všichni pacienti zůstali po dobu studie na klinice, bez přístupu k jinému jídlu než jim bylo předloženo, pokud nějaké jídlo nemohli/nechtěli jíst, museli s ním za nutričním specialistou, který jej adekvátně vyměnil. Museli všechno dojíst a pokud měli testovaní návštěvu, probíhala pouze v hlídaném objektu, kde mohli výzkumníci kontrolovat, jestli nedostali nějaké potraviny navíc.

Každý ze sledovaných dostal 5-denní energicky vyváženou stravu (alias stravu relativně odpovídající jejich energetickému výdeji) následovanou 6-denní restrikcí tuků nebo sacharidů. Poté dostali 2-4 týdenní volno, vrátili se zpět na kliniku, opět dostali 5-denní energicky vyváženou stravu následovanou 6-denní restrikcí sacharidů nebo tuků (v opačném pořadí, čili pokud první kolo bylo nízko-sacharidové, po druhé zas nastolili nízko-tukovou dietu)

Každý den museli pacienti chodit hodinu na běžícím páse, aby nahradili běžnou fyzickou aktivitu mimo kliniku.

Kaloricky:

TDEE (alias optimální denní příjem na udržování hmotnosti) – 2880kcal

Prvních pět dní – 2740 kcal , 50% sacharidů, 35% tuků a 15% bílkovin (čili skoro tdee)

Následujících 6dní: o 30% méně kalorií, než TDEE, čili kolem 1920kcal, protein na stejné hodnotě – cca 100g
Nízkotuk – 8% Tuku, 70%Sacharidů, 20%Bílkovin – 1920kcal, 18T, 350S, 105B
Nízkosach – 50% Tuku , 29% Sacharidů, 21%Bílkovin – 1920kcal, 108T, 140S, 101B

Výsledky:

S nízkosacharidovou dietou se snížila produkce inzulinu, zvýšila se oxidace tuků a snížila se oxidace sacharidů (primárně tělo využívá jako zdroj sacharidy a až potom tuky). Pacienti zhubli zhruba 53g tuku na den.

S nízkotukovou dietou sice změny v produkci inzulinu nebo oxidaci nenastali, nicméně snížila se hladina LDL (špatného cholesterolu), pokles leptinu byl nižší a snížil se ghrelin – hormon hladu, viz předchozí Studijní Soboty (u NS se zvýšil), snížil se kortisol (u NS zvýšil) a průměrně zhubli za den 89g tuku – čili o 68% tuku více než u NS.

 

Čili.. tady vidíte, že mnohdy je ten strach a nutkání sáhnout po 50g sacharidů naprosto zbytečný. Na jednu stranu si sice uplně nejsem jistá, jak by se měnily výsledky studie, pokud by probíhala o něco déle (podle mého by se postupem času úbytky tuku víceméně vyrovnaly.. ale bůh ví), na druhou stranu to je jasný důkaz toho, že ať už hubnete jakkoliv, má to prostě co do činění s kalorickou redukcí a ne jen díky restrikci jedné makroživiny.  Sacharidy nejsou zlo, tuky nejsou zlo. Ať si guru v knihách říkají co chtějí 🙂

Pa!
B. <3

PS. Nezapomeňte na včerejší nové video o reverzní dietě 

About author

Related articles

4 komentáře

  1. Ahoj Blani,

    tvoje články čtu moc ráda a videa bývají supervtipná, nicméně k tomuto článku mám hned několik protiargumentů.

    1) Jedná se o experiment, který byl proveden na 19 lidech, to je relativně malá experimentální skupina (https://wikisofia.cz/wiki/Experiment). U biologických experimentů je dost často problém, že záleží přímo na jedincích (dlouhodobý lifestyle) a okolních podmínkách. Prostě nikdy není možné vytvořit naprosto totožné vzorky (rozuměj, lidi).

    2) Experiment se prováděl 22 dní čistého času (počítáno tedy bez 2 – 4 týdenního volna). Zase se jedná o relativně krátký čas u biologického experimentu na zpozorování trvalých změn. Žádná dieta/změna životního stylu nebude trvat 22 dní. Což je mimochodem i argument Davida Ludwida v komentářích přímo pod studií a potvrzuje to i Kevin Hall. Citace níže, všechny jsou vybrané z článku.

    “Our relatively short-term experimental study has obvious limitations in its ability to translate to fat mass changes over prolonged durations”

    „Ludwig is correct that it takes the body a long time to equilibrate to added dietary fat because, unlike carbohydrate and protein, dietary fat does not directly promote its own oxidation and does not significantly increase daily energy expenditure Schutz Y, 1989 and Horton TJ, 1995.“

    „The reason short term studies of high-fat diets are misleading is that the process of adapting to reduced carbohydrate intake can take several weeks. We can clearly observe this phenomenon in 4 published graphs involving very-low-carbohydrate diets.“

    „Thus, this study should not be interpreted as providing a definitive test of the Carbohydrate-Insulin Model.“

    3) Experiment se prováděl na skupině klasifikované obezitou. V podstatě to znamená, že ať už jim omezíte jídelníček jakkoliv, tzn. v konkrétním případě buď sacharidy nebo tuky, vždy budou hubnout. Jde si to lehce představit na reálné situaci. Jde o jedince, který sní denně např. 2880kcal (TDEE) a to převážně z „junk food“, najednou se dostane do experimentu, kde je jeho příjem hlídaný, kontrolovaný a restriktivní.

    Myslím si, že je chyba čerpat pouze z jedné studie a že meta-studie by měly být sestaveny na základě více zdrojů. Názorů, experimentů a knížek na tohle téma je opravdu dost a jak už jsem napsala, problém u nich je, že trvalé výsledky a změny se dají zaznamenat až za delší dobu. U této studie sám autor potvrzuje některé protiargumenty, které v komentářích uvádí David Ludwig. Mně osobně je postoj Ludwida bližší, a to proto, že jeho názory má v článku, respektive v komentářích, podložené a spoustu věcí tak dokázal Hallovi vyvrátit.

    A než se do mě někdo pustí, toto rozhodně nemá být hejt, opravdu jsem se znažila o konstruktivní kritiku. Doporučuju si přečíst knížku Myšlení pomalé a rychlé od Daniela Kahnemana a kouknout na meta-přednášky Petra Ludwiga, určitě by mohly být přínosné na tvoření meta-studií 🙂 😉

    Tereza

    • No.. dekuju za komentar, ale.
      Od zacatku to prezentuju jako studii, ktery jsou vzdycky specificky a ty specificky podminky jsem vypsala (vlastne vsechno co jsi rozepsala do bodu ty uz v clanku uvedeno je).
      Nepisu to jako mantru toho, ceho by se lidi meli drzet at se deje co se deje.
      Psala jsem ve studijni sobote, v uvodu, ze chci zverejnit i veci co me zaujaly a tohle do toho rozhodne patri.
      Neni to myslene dalsi guru text, ze je treba cpat jen 8%DD z tuku a petstotisic sacharidu, jen se chci proste podelit o neco zajimaveho, priste to zas muze byt ve prospech tuku 🙂

  2. Vím, že na mě pošleš hejt :D.. a omlouvám se za tuhle otázku, ale už mě nebaví nad tím pořád přemýšlet, chci vysvětlení! 😀
    …. velmi mi vrtá hlavou, jak se tělo chová, když má opravdu nárazově velmi vysoký příjem.
    Jedná se mi hlavně o oslavy – u nás doma se vyloženě jí od oběda, do večera (nebo do padnutí 😀 ). Nebála bych se tvrdit, že příjem v ten den je až o 3-4000kcal vyšší, než v běžný den.
    Viděla jsem na internetu výzvy typu 10K Challange a více. Zůstává mi rozum stát, co se stane s těmi všemi živinami? Kam ty kcal jdou? Tělo přece není schopné v ten jeden den vstřebat, spotřebovat a ještě uložit všechny tyto přijaté kalorie. Nebo ano? Jak je potom tedy možné, že člověk nepřibere? Kompenzují to následující dny? Při přijmu 10K by celé dny pak nemohli skoro jíst!
    Čili, kam jde to jídlo? Prostě projde tělem bez spálení?
    Děkuji za „odstranění“ brouka v hlavě.

Leave a Comment

Napsat komentář