Only an administrator can add new users.

#StudijníSobota I.: Proč mi stojí váha?

#StudijníSobota I.: Proč mi stojí váha?

Hořká pravda Strava 18 komentářů by

Tenhle článek jsem měla původně připravený exkluzivně pro pusinky z IIFYM koučinku, ale jelikož právě teď časově stojíme mezi dvěma důležitými obdobími co se hubnutí týče (aka novoroční předsevzetí a stres z blížící se plavkové sezóny), myslím, že tenhle článek by si měl přečíst každý, kdo se snaží zhubnout nějaké to kilečko.

Pokud nejste dietářské panny, určitě jste následující situaci již někdy zažili: Máte epesní jídelníček nastavený tak, abyste měli určitý váhový úbytek. V posilovně jste naprostá zvířata, potíte ze sebe duši, taháte bomby pecky a prostě děláte maximum pro to, abyste zredukovali ty vaše špíčky a snížili váhu.
Namotivovaní a naspeedovaní vlezete na váhu a…. podle ní jste neudělali vůbec nic.
Podle ní vážíte na desítky gramů stejně, jako kdybyste váleli šunky u televize, cpali se staročeskýma brambůrkama a váš největší pohyb by se skládal z pár kroků směrem do lednice.
Což, řekněme si upřímně, i největšího flegmouše prostě dokáže nasrat. Motivace je najednou někde v Austrálii, vy jste protivnější než s PMS a je i dost možné, že během následujících pár dnů polevíte.

VYDĚRŽAJ, PIONĚR!
Nic není ztraceno.
Proč?
Pokud si hodím své diety do grafu (a to já si hážu, protože grafy jsou láska), nikdy to není strmý pád z nějakého počátečního bodu. Ano, jsou časové úseky kdy to jde lineárně a hezky učebnicově směrem k cílové váze, ale spíš je to směska vrcholů a náhlých spádů. Neměním makra, nepřidávám refeedy nic, dva týdny je váha přesně na těch stejných desetinách a pak přes noc boom a kilo a půl je dole.
A to jsem malej 50kg pidižvík.
Ale jakto?

(skoky by to byly ještě daleko větší, ale já se zas tak moc nevážím.. 😀 )

Tuková tkáň (alias tukově buňky) se skládá z triglyceridů. Poté, co se snažíte zhubnout a zredukujete svůj příjem se hladina triglyceridů sníží a buňka se dočasně naplní vodou (což může mít za souvislost fakt, že glycerol je neomezeně mísitelný s vodou), tudíž se objem buňky nezmění a po nějakou dobu zůstane rozměry taková, jak byla před redukcí (je to „trochu“ složitější, ale pro pochopení postačí).
Potom, po nějaké době – lajcky když buňka pochopí, že se asi nějakou dobu přežírat nebudeme a není možnost jak triglyceridama buňku opět naplnit – se buňka smrskne a přesně v tu chvíli uvidíme ten masivní skok na váze.


1.Spoko tuková buňka
2. Pořád spoko tuková, s trochou vody, čekající na opětovný příchod tuku
3. Tuková už lehce v nervu, nicméně je to holka trpělivá
4. Paličatá vodová svině
5. ZCUKNUTÍ #yayyyyy #shreddedasfuck
Ženy to mají ještě daleko složitější než muži, jelikož (i když sto lidí sto chutí) může zavodnění – tak jako tak – přijít hned dvakrát během jednoho měsíce. Během pms (alias grandiozní příchod tety Vilmy), a ovulace (nejspíš luteinizačnímu hormonu a zvýšením hladiny estrogenu, ale to by bylo asi na další článek).

Co proti tomu?

O. Trpělivost růže přináší, vody odnáší #sompoeta – umělecké ucho stranou, bez trpělivosti se prostě neobejdete. Celou dietu.
1. Chlast – ne teda, že byste se měli zlít do němoty, ale taková sklenička vína NEBO CIDERU (yes, yes YES vědeckej proof mého alkoholismu, NA TO JSEM CELOU SVOJI SPISOVATELSKOU KARIÉRU ČEKALA) působí jako lehké diuretikum a jelikož alkohol dehydratuje organismus, mohlo by to v tomto případě být spíš k užitku než ke škodě.
2. Refeed – Pokud už dietíte dlouho (protože refeed po dvou týdnech diety.. no, řekněme, ne.), můžete mít hodně zvýšenou hladinu kortisolu /stresového hormonu/, u kterého je jedno z příznaků právě zavodnění. Díky refeedům (aka zvýšit příjem sacharidů třeba na dvojnásobek, snížit příjem tuků/nechat stejně) zvýšíte hladinu leptinu, snížíte kortisol (plus se do svalů dostane potřebný glykogen, ale to s tím teď nesouvisí) – čili se tělo dostane ze „stresového módu“ – a pustí nadbytečnou vodu. Plus, ideální refeed by měl být s minimálním přijmem tekutin, ale to je dost nahovno situace, takže se spíš na to vykašlete.
3. Dostatek spánku – že je spánek zlatej důl jste si už určitě někde přečetli. Bez toho je naprd regenerace, nálada pod psa, krize v ekonomice.. Zvyšuje opět hladinu kortisolu, leptin naopak klesá a ještě do toho vstupuje ghrelinhormon hladu, který se zvyšuje a to je to poslední co potřebujete, když se chcete zbavit špíčků. Takže ideálně přes víkend vyřadit kofein, v sobotu si dát skleničku cideru a na neděli se vyspat jako miminko!

Takže tak.
Vydržte děti, ať je potom ten koupák Krasoněma a Krasotinkama zaplavenej.
Pac a pusu!
B.

About author

Related articles

18 komentářů

  1. Tenhle článek mi mluví z duše. Začala jsem s redukcí před 6ti týdny a 4 týdny se nedělo NIC. Ne, to bych kecala, přišla jsem o prsa, což jsem samozřejmě vážně moc chtěla. Nicméně 5. týden jsem se změřila a přes dva cenťáky dole skoro všude. Vážit se, měřit se, fotit se, by mělo být první měsíc zákonem zakázaný!

  2. Já si myslím, že váha stojí, protože občas je potřeba se zastavit a ne pořád někam spěchat 😀
    A teď trochu seriózně… Všichni víme, že váha není to nejdůležitější (ano, pokud se nemusíš vlézt do váhovky na závodech, to chápu), ale na vzhled to až takový vliv mít nemusí… Stačí mi moje fotky říjen16/prosinec16… Rozdíl prachbídné 2 kila ale na vzhledu je rozdíl obrovský 🙂

  3. Děkuju za další supr článek. Tohle jsem nikde nečetla a dává to smysl (navíc je to od Blanky, tak bodeď by to smysl a pravda nebyla 😀 ).

Leave a Comment