Only an administrator can add new users.

Co bych si přála, aby mi někdo řekl hned od začátku

Co bych si přála, aby mi někdo řekl hned od začátku

Hořká pravda Z deníčku Blaničky 0 comments by

Pěkný pondělní večer!

Nedávno jsem udělala jednu velkou chybu. Odpověděla jsem na pár příspěvků ve fitness skupinách (proč tam vlastně vůbec ještě jsem?) a projela pár nejnovějších příspěvků..

go1


Někdo přidá dotaz na potravinu, „jestli je jako zdravá“ a najednou se slítne snůška připomínek, PROČ TEDA JAKO ZDRAVÁ NENI, že tohle si může člověk udělat doma (protože každej má mixér, kterej se neodvaří po prvním oříšku, má čas si dělat vlastní šunku a po ruce jogurtovač.. a vlastně taky hromadu času a nic co na práci), nebo nějakou osvědčenou story o tom, jak si tohle jeden známý vzal a buď se z toho osypal, nebo skončil s infarktem v nemocnici..
Pak přišlo na řadu pár polonahých příspěvků, aby si ostatní nahnali svoje lačné ego, pár nenápadných reklam na svoje fejsbučkové stránky (chtěla bych to umět přidat do všech skupin světa a nepřipadat si trapně a okatě AF)..
A pak taky vidíte to zmatení. Zmatení všude. V některých skupinách vždycky vládne nějaký guru, kterému sežerete každé hovno slovo co do skupiny přidá a je jedno, že se před týdnem vyvracel, že to nemá žádný vědecký podklad, nebo že už i z racionálního pohledu je to naprostá kravina.

Řekl to guru, ideálně si to některým ze svých fejkových účtů nechá potvrdit a ostatní už jen zobou a přitakávají.

Ale to jsem se zase dostala pod špínu, pod kterou lézt dnes nechci a nechám si jí třeba pro příště.
Dnes chci shrnout 11 bodů, které by mi ušetřily zhruba rok plácání z místa na místo nejen ve fitness, ale i ve společenském životě.
Protože určitá balance mezi těmihle dvěma světy je pro mě momentálně asi nejdůležitější.

ZDRAVÉ a NEZDRAVÉ potraviny
salad-u-so-funny_c_5403403

Ze všech časopisů se na nás hrne jak TAHLE potravina je zdravá a TAHLE zase nezdravá a CO  všechno vám může způsobit. A vy pak jste rozpolcení, nevíte co pomalu jíst, na každé věci hledáte byť jen sebemenší detail (tenhle kuskus neni celozrnný! Tenhle chleba má víc než 3 položky ve složení! Tady je cukr! Tady je málo vlákniny! Tohle je zase moc tučný!) a nakonec skončíte u okurky s okurkou. Bez soli, protože ta vás zalije jak sypaný čaj po ránu a může způsobit dnu a já nevim co ještě.

První rok jsem na základě těhle informací jedla nudně, málo a navíc měla permanentně přebytek vlákniny, který mi dost rozházel zažívání. Že jsem byla unavená a nepříjemná, jakmile jsem se měla dostat do prostředí kde nebylo všechno 100% ULTRASUPERHEALTHYCLEAN a nevěděla jak se tomu přizpůsobit ani říkat nemusím.
Všechno tohle rozdělení na CLEAN A JUNK food je blbost. Jasně. Jsou potraviny, které mají důležitou vlákninu, minerály a vitaminy které potřebujeme a taky jsou potraviny, které tyhle věci zas tolik nemají. Ale stravování má být pestré, čili dopřávat si od každého něco. A co je pestrého na neustálém opakování vloček, brokolice, rýže, proteinu a kuřecího masa? Ovoce ne, TO MÁ PŘECE MOC CUKRU! Pestrého, ani zdravého, ani vyváženého na tom není nic. Proč myslíte, že se k takovýmhle „perfektním“ dietám doporučují vitaminy v tobolkách?

SUPERPOTRAVINY jsou jen marketingový tah
giphy2
Dost obdobný případ jako ten první. Ano, tyhle potraviny mají větší obsah nějakých vitaminů nebo minerálů (například chia semínka draslík, vápník a železo), ale i když je zapojíte do svého stravování, nezhubnete najednou po nich 60kg, nevyrostou vám svaly jak lusknutím prstu na to je trochu jiná meducína nebo nezmizí vám všechny choroby světa. Víceméně je to označení, aby si prodejci namastili kapsu a vy uspokojili dušičku, že jste udělali něco pro své zdraví.

NENECH SE ZBLBNOUT
BEYONCE-Stop-GIF
Zmíněno na začátku. GURU něco napíše, ale i takový GURU nemusí mít pravdu, i když od něj vidíte posty jak pomohl tomuhle a tamhletomu. Což samozřejmě mohl, ale podívejte se i na jiné zdroje, čtěte, objevujte! Nenechte se strhnout jedním názorem a podívejte se na to i z více stran. Neříkám hned, že musíte číst studie v angličtině, i když si pomalu v cizím jazyku ani neumíte objednat večeři v restauraci, stačí, když si přečtete i nějaké jiné zdroje v češtině, nebo si poslechnete názor někoho jiného.

NECH SI TY RADY PRO SEBE
giphy1
Můj oblíbený případ, alias mé začátky. Načetla jsem si knihu, zhubla 3 kila a už jsem sežrala všechnu moudrost světa a měla tendenci radit. KAŽDÝMU. A na každého koukat skrz prsty, pokud si koupil BÍLOU housku (i když ta tmavá vedle má stejné složení, jen je obarvená karamelem,  ALE TU SI PŘECE KOUPÍM), dal si MLÉČNOU čokoládu nebo jedl VE ŠKOLNÍ JÍDELNĚ. A taky hned někomu vynadat, že JEHO večeře je malá, že já bych měla hlad i když jsem neviděla z ostatních jídel ani popel. Chce někdo slyšet vaši radu? Není problém, vypusťte moudra do světa, ego se raduje a vy se budete cítit velemocní. Ale v jiném případě.. Radši nechce slova jen v hlavě a přemýšlejte, co s tím daný člověk asi udělá. Zahodí housku? Ne. Nejspíš si o vás bude jen myslet, že jste další kokůtek co nemá nic jiného na práci, než sledovat všechny ostatní.
Teď už takové věci naštěstí ani nevnímám a naopak je mi značně nepříjemné, když se mě někdo na „Jestli je to dostatečně zdravý, nebo co bych tomu vytkla“ zeptá. Nevim. Nevim o daném člověku nic, co měl přes den, přes týden, nebo jakou má pohybovou aktivitu. Takže ideálně přitakám „To je v pohodě“ a co nejrychleji změním debatu na nějaké bezpečnější téma. A kokůtkem se necítí z nás dvou ani jeden.

Jedno jídlo venku tě neudělá tlustou
fat-and-never-find-love-will-and-grace-gif
Nekonečné výmluvy, že nemůžu jet tu nebo jít společně s přáteli na jídlo, PROTOŽE… a ve skutečnosti jen kvůli tomu, že jsem nechtěla jíst jídlo z restaurace, ABYCH NEBYLA TLUSTÁ.
Jedno jídlo z člověka vážně tlusťocha neudělá a člověk si hned nemusí dávat xxl pizzu, řízek s hranolkama a zajídat to zmrzlinovým pohárem a tiramisu. Na druhou stranu když už, tak nemusíte pokaždé končit u salátu.. Já si třeba, i ted v přípravě, dávám třeba steak s fazolkami, tatarák s opečeným chlebem, kuřecí s dušenou zeleninou nebo s klasickými brambory.  se vymyslet nějaká „zdravější“ varianta, i bez hromady ledového salátu a nakrájených rajčat.
Balanc mezi skvělým večerem s přáteli i dobrým jídlem, který vás nerozhodí na celý týden, je na světě.

SACHARIDY NEJSOU ZLO aka NEBOJ SE JÍST!
714f1c4c6a4fdb56664f057fbce1d83e
První rok jsem i přes hodiny strávené v posilovně vypadala pořád stejně.. A to jen z jednoho prostého důvodu. Nedostatek jídla. Svaly neměly z čeho růst, jelikož jsem jediné komplexní (nebo vlastně vůbec nějaké) sacharidy přijímala ráno z 50g vloček a po zbytek dne (pokud nepočítám nuzné množství kuskusu SEM TAM) jsem pojídala jen zeleninu, a ideálně tu nejméně kalorickou, zelenou. A několik tvarohů denně! A maso! Kromě arašídového másla prakticky žádný příjem tuků! (Maso na vodě, nebo na vodě?) … Zatímco ostatní, kteří začali cvičit ve stejnou dobu a tolik jídlo neřešili (sem tam párty, večeře v restauraci a vůbec žádné přehnané dietění)  se rýsovali jakoby se nechumelilo. Genetika? Nemyslím si. Prostě nedostatek energie potřebné k růstu svalů či jen pokrytí celého výdeje.

Nejnižší číslo na váze není všechno
how_it_works_muscle_fat1
Že svaly se stejným objemem jako tuk váží více nemusím sáhodlouze vysvětlovat, ale je to tak. Když budete sportovat, budete vážit víc a přitom vypadat daleko lépe. Všichni to vědí, ale když jde do tuhého stejně tento fakt ignorují.. Proto je důležité i měřit centimetry, nebo fotografiemi dokumentovat progress. Myslete na to!

Je nesmysl dřít 6x týdně v posilovně a dělat hodiny kardia
tumblr_naqbtso0wj1smfoijo1_400
Praktikované „všechno nebo nic“, v posilovně bych i spala, 6x týdně jela silový trénink a ráno ještě na kardio.. A stejně jsem vypadala pořád stejně. Ne, každý nemusí mít stejný režim jako soutěžící v přípravě a naopak, pokud zrovna nedostáváte sportovní meducínu je to spíš kontraproduktivní. Svaly potřebují odpočívat. A vy taky.

Po první certifikaci NEVÍŠ všechno
d3ef3fdf106181af991be3b4fdea6979bf958fd8bc86e831c7eeed3e00a3c313
Dostala jsem první dva diplomy a najednou jsem byla pánem světa, co ví všechno a všem může radit.. Postupem času ale vidím, kolik kravin na kurzech bylo řečeno a že vlastně pořád a stále nevím vůbec nic, mám se dost co učit a ego od mých začátků spadlo zhruba o dvě třetiny. V něčem si jistá jsem, ale stále je toho tolik, co bych měla důkladně prostudovat, než začnu vypouštět na povrch.
..A tohle  vidím téměř u každého druhého, který si certifikát složí a BOHUŽEL většinu z nich prvotní ego neopustí, dál se nevzdělávají a všechna svá moudra poté aplikují na klientech.. řekněme ne zrovna šťastně.

Nemá cenu vynechávat všechny společenské akce (pokud zrovna nemáš 2 týdny do soutěže)
9hy53al
„Nene, promiň, nepůjdu, protože..“
To stejné jako s večeří. Samozřejmě nikomu neříkám, že by se měl každý pátek ožírat do němoty, jet nonstop, nebo vypustit na každé párty duši, nicméně nemá cenu zavrhávat každé akce, které se vám naskytnou JEN PRO TO, že byste vypadli další den z tréninku a NEODJELI podruhé ZÁDA, co máte napsané v notýsku..
Jeden vynechaný trénink vás nezabije a mě teď dost mrzí, že kvůli takovým kravinám jsem vynechala spousty narozeninových oslav, nebo akcí, které se už jen tak nezopakují.

Nemocná ZŮSTAŇ DOMA!
52889117

Jste nemocní, ale prostě musíte jít do posilky, protože byste měli výčitky. A je jedno, že máte antibiotika, chraptíte, nebo přes bolest v krku pomalu ani nemůžete polykat.
NENENENENE! Z vlastní zkušenosti jsem kvůli téhle kravině zůstala potom měsíc bez pohybu (přechozená chřipka se potom dostala dál), táta si zavařil s játry (FTVS + antibiotika smrtelná kombinace), JEN PROTO, abych si OPĚT mohla zaškrtnout v notýsku trénink.. Jeden týden tréninku vás nespasí ani nezabije. Obzvlášť, pokud se nechystáte na žádnou soutěž, nebo nejde o život (což snad nejde nikdy, v opačném případě s nemocí může být).
Radši se vyležte, dělejte si silné vývary, odpočívejte, ať se do fitka můžete vrátit co nejdřív, silnější, než dříve.
Třeba jako já teď!

12. UPDATE alias čtenáři mají taky pravdu!:
JSEM TO JÁ A NE NIKDO JINÝ alias nesrovnávej se s ostatními!
12750068_522882054552078_219303411_n
Tím, že budeš detailně pozorovat tuhle či tamtu, protože ona má lepší nohy a bezhlavě sledovat co jí, abys tohoto výsledku dosáhla také nemá vůbec žádný smysl. Nemá cenu nikomu závidět, trápit se nad tím, že takhle nevypadám, nebo trpět hladovkami, protože Máňa trpí hladovkou taky. A 10 tréninků týdně? TAK TOHLE je ta mantra ke štíhlosti? Musí! Blbost.
Každý má tělo jiné, stejně tak jako metabolismus, jinak vypadá váš den i práce. Někomu holt progres trvá déle, někomu kratší dobu, ať už s meducínou nebo bez. Já ale makám na svém tělu, jídlo připravuji v poměru se svým výdejem a poměřovat se s ostatními nemá sebemenší význam.

Uf! Esej odškrtnuta.
Co byste přidali vy?
Pusinku,
B.

About author

Related articles

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Comment

Napsat komentář